Har du smärta, värk eller ont i kroppen? Känner du dig stel? Blir du trött i ryggen under dagen? Har du dålig hållning? Känner du dig sned i ben, höft, bäcken, rygg, nacke eller axlar? Vill du förbättra din idrottsprestation?

Om svaret är ja på någon av dessa frågor kan postural träning  hjälpa dig! Problemet är störst i västländer då vi inte längre använder vårt naturliga rörelsemönster dagligen.

Postural träning är därför något som de allra flesta har nytta av för att minska risken för smärta och värk. Väldigt många märker skillnaden redan första veckan.

Vad är postural träning?

Postural träning är benämningen på den träning som utförs inom postural terapi. Det handlar inte om ett pass på gymmet. Det är inte yoga. Det är ett flertal mjuka övningar som kan göras överallt, med redskap du med stor chans har hemma.

Med postural träning är målet att aktivera de djupaste hållningsmusklerna som vi kallar för de posturala musklerna, det är inte traditionell core-träning vilket egentligen kräver en stark postural grund.

Vi har över 150 olika övningar i vårt videoarkiv för att göra din träning optimal för just dig.

Postural träning hänger ihop med bättre hållning

När du börjar få en balans i dina muskler får din kropp en bättre hållning, du får en smidigare kropp, vilket leder till mindre smärta, mindre värk. Vi har sett snabbare rehabilitering och ökad prestation, både fysiskt och psykiskt.

Postural träning passar människor i alla åldrar. Vi kan träna hårt som ung, ha ett felbelastande arbete mitt i livet, sitta mer stilla som gammal. Detta påverkar vår hållning, men oavsett vad som hänt är det musklerna som tagit dig till obalans och det är musklerna som tar dig till balans igen.

Postural träning släpper på spänningar

Har du problem idag kan din värk kan bli kronisk. Det kanske låter hårt men det är ofta vi stöter på människor som
  • Tagit i för hårt
  • Tränat fel
  • Suttit mycket
  • Haft ensidiga rörelser
  • Fått fysiska skador
  • Brister i fysisk aktivitet

En obalanserad kropp slits hårt och överbelastas vilket resulterar i jobbig smärta och värk. Det kan även leda till ytterligare skador på skelett, brosk och annan vävnad som är mycket svårare att reparera.

Släpper du på muskelspänningarna i tid, innan de blir ett kroniskt tillstånd, har du möjlighet att slippa livslånga besvär. Har du kroniska besvär idag har du fortfarande möjlighet att bli mycket bättre med rätt träning.

När de posturala musklerna aktiveras kommer spänningar i övriga muskelgrupper att minska, vilket leder till minskad smärta och värk. Postural träning handlar om att hitta muskelbalans.

Några av många symptom där postural träning hjälpt

  • Huvudvärk
  • TMJ-besvär (smärta och stelhet i käken)
  • Stelhet och smärta i nacke
  • Impingement och annan axelsmärta
  • Golfarmbåge, tennisarmbåge och musarm
  • Karpaltunnelsyndrom
  • Trötthet, stelhet och smärta i bröstrygg
  • Skolios
  • Stelhet och smärta i ländrygg
  • Återkommande ryggskott
  • Diskbuktning och diskbråck
  • Trochanterit och annan höftsmärta
  • SI-ledsproblematik
  • Artros i höft och knä
  • Löparknä, hopparknä och annan knäsmärta
  • Benhinneinflammation
  • Hälseneproblematik
  • Plantar fasciit och hälsporre
  • Stela och smärtande fötter
  • Återkommande skador

och mycket mer…

Idag möter vi nya utmaningar

Vi har ändrat vårt levnadssätt och det börjar visa sig i både unga och äldre kroppar. Idag sker ingen naturlig postural träning när vi bl.a. har mer stillasittande jobb och mindre fysisk aktivitet.

Man kan uppleva problem i fötter, knän, lår, ljumskar, höfter, kanske musarm eller spänningar i huvudet. Symptom som visas kommer från bristande styrka i kroppens djupa hållningsmuskler.

Postural träning är därför lika bra för att minska skaderisken och öka prestationsförmågan som för att behandla kronisk smärta och värk. Dina muskler vill hjälpa dig, men behöver aktiveras på rätt sätt för att återkomma till ett naturligt tillstånd.